søndag 20. september 2009

HVA ER DIGITAL KOMPETANSE?

For å vite hva en digital kompetent skoleleder eller lærer er må man si noe om hva digital kompetanse er. Jeg har søkt på nettet og lest fagstoff for å se om det finnes forskjellige innfallsporter til dette begrepet. Digital kompetanse er en meget sammensatt kompetanse. Det dreier seg om tekniske ferdigheter, samt evnen til å utøve kildekritikk og være kreativ. Ola Erstad, som i flere år har arbeidet med prosjekter i grenslandet mellom medier og pedagogikk, definerer digital kompetanse slik: Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn. Depatrementets definisjon er følgende(undervisnings- og forskningsdepartementet): Den kompetansen som bygger bro mellom fedigheter som å lese, skrive og regne og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte. Jeg ser ikke de store forskjellene mellom disse definisjonene. Stortingsmelding "Kultur for læring"(nr.30) definerer digital kompetanse som bestående av to elementer:
1. Enkle IKT-ferdigheter, bruk av programvare(f.eks. lese, skrive, regne) og søk, lokalisering, omforming og kontroll av informasjon fra ulike digitale kilder.
2. Mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier.

Som vi ser et det gjort flere forsøk på å definere digital kompetanse. De fleste definisjonene er brede definisjoner for å vise at det dreier seg om mer enn grunnleggende ferdigheter og teknisk kompetanse. Mulighetene for å bruke internett endrer seg stadig, noe som gjør at man nok må fornye innholdet i definisjonen underveis. Digital kompetanse er uten tvil et begrep for fremtidens skole.

3 kommentarer:

  1. Dette har blitt en salgs standard" definisjon:Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn.

    I den internasjonale litteraturen (f. eks. Lankshear and Knobel) opererer man også med digitale kompetanser (en ikke helt god oversettelse av "digital literacies"): mediekompetanse, teknologikompetanse, informasjonskompetanse osv.

    I boka kompendiet har CAlle Dons en artikkel om Digital kompetanse som literacy. Jeg synes den er god.

    SvarSlett
  2. I Calle Dons sin artikkel "Digital kompetanse som literacy" vektlegger han at digital kompetanse/digital literacy må forstås som grunnlag for realisering av grunnleggende idéer om deltakelse i demokratiet. IKT er i dag en voksende arena for kulturell og politisk deltakelse. Elevene må utvikle kompetanse til å forstå og selv delta i det digitale samfunnet/demokratiet.De må kunne håndtere digital kompleksitet og handle i forhold til dette for å være deltakende samfunnsborgere. Da blir det bl.a. viktig å utvikle elevenes kompetanse innafor multimodale tekster, som er en høyst aktuell sjanger/uttrykksform i digital tid.

    SvarSlett
  3. Eg har studert Pilot-prosjektet i dag, som seier m.a. noko om at digital kompetanse er ei fagleg utfordring for læraren. Korleis bruke kompetansen som metode? Læraren kan godt ta ibruk data i undervisninga, utan å endre metode. Kanskje dei ikkje veit korleis? Lærarane sin digitale kompetanse har auka, og dei lærer best gjennom samarbeid i nettverk, "prøve- og feile" eller gjennom kollegarettleiing. Refleksjon over eigen praksis ser ut til å vera eit nøkkelord også her..

    SvarSlett