søndag 29. november 2009
Lederjobb i skolen i krysspresset mellom service og dannelse:
Politiske og administrative interesser og noen forskere vil betrakte skolen som serviceinstitusjon på lik linje med andre serviceinstitusjoner. Er dette positivt fort skolen, og er det riktig å gjøre det? Hvordan skal en skoleleder forholde seg til dette, og hvordan skal skolen forholde seg? Skolen har et dannelsesoppdrag. Skal det ha noe å si for hvilke ledestil en skoleleder velger? Lejf Moos sier følgende: ..skoleleder kan ikke fritt velge ledelsesstil, men må velge en ledelse, som respekterer den demokratiske oppgaven på en demokratisk måte. Skolen har ingen profittkrav. I en bedrift med profittkrav vil produktet(f.eks et møbel) ikke bli endret ut fra hvilke ledelsesstil sjefen har. I skolen er saken en annen. Likevel er det slik at hvis medarbeiderne er fornøyde og tilfredse vil de produsere mer og kvaliteten vil bli bedre. Det er gjeldene i skolen også, hvis vi ser på produksjon som økt læring og tar dannelsesaspektet med. Men i pedagogisk ledelse er kvaliteten av det vi skal levere avhengig av hvordan den leveres fordi de menneskelige relasjonene er svært sentrale, og fordi skolen ikke er en serviceleveranse, men er avhengig av et samarbeid mellom elever, lærere og foreldre om omsorg og læring. Moderniseringen av den offentlige sektoren berører skolen. Derfor er det viktig at en skoleleder har oversikt over, kunne oversette og kunne prioritere kravene utenfra, sette dagsorden internt og kunne håndtere dilemmaer som kan oppstå pga ulike krav og ulike syn på hvordan skole skal drives. I bloggen min framover vil jeg berøre noe av dette. Samtidig vil jeg se på hvilke funksjoner og kompetanser en skoleleder må inneha og som må ivaretas. Jeg kan bl.a. nevne: innsikt i skolens samfunnsoppgave, innsikt i elevenes læring og lærernes undervisning, innsikt i relasjonsbygging mellom personalet, argumentasjons og dialogkompetanse, kommunikasjonskompetanse, skoleutviklingsmetoder, god innsikt i det daglige arbeidet på arbeidsplassen, være delaktig og kunne drive teamarbeid, ta stilling til skolen som serviceinstitusjon eller som dannelsesinstitusjon, kunne forholde seg konstruktiv til kravene utenfra og kunne prioritere dem på en fornuftig måte, kunne håndtere dilemmaer og sette dagsorden på egen skole og kunne ivareta både de administrative og de pedagogiske sidene ved drift av skolen. Dette kan det også skrives mer om, og det vil jeg gjøre framover.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Jeg er overbevist om at den skolen eller kommunen som velger å satse på balansert målstyring og management tar feil! Hverken elever eller foresatte kan ses på som varer. Skolen kan, og bør, etter min mening, ikke sammenlignes med en bedrift der økonomi er hovedfokus.
SvarSlettJeg gleder meg til fortsettelsen Randi!