onsdag 9. september 2009

Jeg har lagt ut link til et nettsed her i bloggen min. Linken heter "Temaweb". Den er nevnt i boken "Skulen og den digitale læringsrevolusjonen" av Rune J.Krumsvik (Universitetsfolaget 2007). Det er et lokalt, utviklet artefakt som gir eleven mulighet til til både å være konsumenter av den, samt kunnskapsprodusenter og leverandører av en ny artefakt som oppstår under jobbing med denne siden, nemlig krigsweben. Dette undervisningsopplegget gir elevene mulighet for tverrfaglig arbeid,mulighet til å se sammenhenger på tvers av fag, gir elevene mulighet til å skape ny kunnskap, gi de analytisk kunnskap og mulighet til å bruke IKT som verktøy. Spesielt synes jeg at det elevene fant ut og produserte ble lagt ut på nettet er positivt. Men det er fallgruver i slike prosjekt også. Som forfatteren av boka skriver: ....Eit av det mest sentrale er at lærarar må vere aktiv deltakande, digitalt sjøvsikre, samt navigatører og "bibliotekarer på Internett" for å fungere som stilasbyggjarar i slike prakasisfellesskap. Jeg ser at det å gjennomføre et slikt prosjekt krever mye kunnskap om IKT hos lærerstanden. Hvordan skal vi få dette til? Er det viktig for en skole at alle lærere behersker slike kunnskaper, eller er det ok at ikke alle klarer det? Hva med elevene? Skal de være avhengig av hvilke lærer de får for å bruke IKT? Hva med læreren? Skal vi tvinge alle inn i dette, og kanskje risikere å "ofre" noen underveis. Eller er det ok at lærerne har forskjellige ståsteder i forhold til IKT? Synes dette er vanskelige spørsmål. Svaret er kanskje ikke ja eller nei heller.

4 kommentarer:

  1. Strålande! Veldig viktig det Krumsvik seier her! Det høres kanskje problematisk ut å forlange at alle skal og må bruke IKT, men jeg mener det bare er å henvise til Kunnskapsløftet. Arbeidsoppgavene forandrer seg, også for lærere.
    Siv Grete

    SvarSlett
  2. Lurt med link til temaweb. Den viser noe av de nye mulighetene og utfordringene. tror ikke lærere lar seg tvinge. Det er bedre å lokke. Noen/mange vil fenges av denne måten å jobbe på. Ikke alle. Heller ikke alle elever. Det handler om å skape "nye tilkoblingmuligheter", nye muligheter for å uttrykke seg, både for lærere og elever. På Charlottenlund usk (jfr Anita Normann) kaller de det 1001 speil.

    SvarSlett
  3. Temaweb som den Krumsvik presenterer, hadde jeg ikke hørt om før jeg leste Krumsviks bok. Det virker som et godt rammeverk for å unngå at elever -og lærere- "søker seg bort" på nettet. I de tradisjonelle prosjektarbeidene der elevene fikk prosjektoppgaven utdelt på papir, sørget vi jo også for tydelig beskrivelse av arbeidskrav, tips til litteratur m.m. Forskjellen er vel at den gang hadde vi full oversikt over hva vi fant av tema i de ulike lærebøkene og hva vi fant av litteratur i skolebiblioteket! Det er ikke enkelt å være bibliotekar og navigatør i ukjent og stadig endrende farvann,slik situasjonen er i dag. Da er det enda godt at vi kan nyttiggjøre oss andres arbeid som f.eks. temaweb. Flott at det finnes skolenett osv som hjelper oss i jakten på gode nettsider. Det er langt enklere å gå inn i en temaweb og sjekke at innholdet der holder mål, enn å gjøre jobben fra bunnen. Hjertelig takk til alle IKT-pedagoger som ligger langt foran meg i IKT-løypa. Jeg finner stadig godt pedagogisk materiell som trenger minimal justering for å fungere utmerket i forhold til de læringsmålene jeg jobber mot. Etterhvert kan forhåpentligvis også jeg bidra!

    SvarSlett
  4. Hei Randi.Har ikkje lest Krumsvik si bok ennå, men blei nysgjerrig på dette med temaweb. Skal lesa og så prøva. Trur faktisk at mange lærarar både kan og vil ta ibruk nye arbeidsmåtar, om dei berre veit korleis - at dei både har kunnskap om og gjer seg erfaringar. Hilde

    SvarSlett